Pla Educatiu d'Entorn de Tordera

Les activitats del Pla Educatiu d'Entorn de Tordera 2023-24 han estat finançades per: 

 

 

Aquest espai permet consultar un resum de les activitats que s'han desenvolupat dins del Pla d'Educatiu d'Entorn de Tordera durant aquest curs 2023-24. Contacta amb la regidoria d'educació al correu: educacio@tordera.cat. 

El municipi de Tordera entén l’educació com un procés integral que ha d’implicar a tota la ciutadania en qualsevol lloc o en qualsevol moment del seu cicle vital. L’educació va més enllà de l’escola i qualsevol ciutadà o ciutadana està permanentment en disposició de donar i rebre impulsos educatius.

El municipi està impulsant diversos projectes i accions comunitàries, entre les quals es destaquen:

  • El projecte de TORDERA EDUCA defineix quines són les prioritats educatives de Tordera i identifica quins principis, objectius, metodologies i programes han de guiar l’acció educativa del municipi.
  • El PROJECTE RIU és un programa de diversificació curricular adreçat a alumnes de 3r i 4t ESO. El curs 2023-24 s’ha celebrat el 20è aniversari d’aquest projecte, en el qual hi participen alumnes dels quatre centres de secundària de Tordera i una vintena d’entitats i empreses.
  • Unitat d'escolarització compartida (UEC)

I d’altres, com: Pla intermunicipal de drogodependències, Salut-Escola, Projecte Cultura Emprenedora, Punt d’informació i dinamització en els centres d’educació secundària, Viu el parc a l’escola, Diada de l’esport, Educació i Cultura (Teatre Clavé), Grup d’absentisme, ABS Pediatria, programes de la Biblioteca municipal...

EL PLA EDUCATIU D’ENTORN DE TORDERA

El Pla Educatiu d’Entorn (PEE) és un instrument que dona una resposta integrada i comunitària a les necessitats educatives del alumnes més enllà de l’àmbit acadèmic. Es tracta de la construcció d’una xarxa estable de suport a la comunitat educativa, que permet un treball formatiu fora de l’entorn escolar amb la col·laboració dels diferents serveis i recursos municipals.

El PEE persegueix un dels grans reptes de la societat actual: aconseguir l’èxit educatiu de tots els nois i noies. 

Amb aquesta finalitat, l’any 2005, el Departament d’Educació va iniciar els Plans educatius d'entorn (PEE), entesos com una proposta de cooperació educativa amb les entitats municipalistes (FMC i ACM) i la col·laboració de la resta d'agents educatius d’un territori. Els PEE es dissenyen amb la voluntat d’aconseguir l’èxit educatiu de tot l’alumnat, amb una atenció especial als més vulnerables, i contribuir a la cohesió social mitjançant l'equitat, el respecte i valor de la diferència en un marc de valors i elements compartits. L’element estratègic que es planteja és el de donar continuïtat i coherència educativa entre l’educació formal, la no formal i la informal.

Avui, l’èxit educatiu és un repte tan necessari com complex. Cal reforçar la família com a primer referent educatiu i responsable del creixement i de la formació dels seus fills. És necessari també, dur a terme un treball conjunt que permeti una acció coherent i coordinada. En aquest sentit, intensificar la relació entre l’escola i la família constitueix una prioritat dels PEE.

El Pla Educatiu d’Entorn de Tordera neix amb la voluntat d’avançar cap a un nou model educatiu que:

- Posi l’accent en la xarxa, entenent l’acció comunitària com una nova forma de concebre l’educació més integral i coordinada, de caràcter universal i no només com una mesura compensatòria orientada a l’alumnat més vulnerable.

- Vagi del projecte de cada centre al projecte d’àmbit comunitari amb la voluntat de donar una resposta comunitària més eficaç i coordinada als reptes educatius.

- Cerqui en la metodologia de treball i aprenentatge en xarxa una oportunitat de redefinir els processos d’ensenyament-aprenentatge dels centres educatius.

- Aposti per generar un contínuum educatiu (formal i no formal) que incrementi les possibilitats d'èxit acadèmic, educatiu, personal i relacional de l’alumnat.

- Promogui l’orientació i acompanyament de l’alumnat i les seves famílies, especialment en la transició d’etapes educatives i situacions de vulnerabilitat.

- Impulsi la corresponsabilitat Escola i Família.

- Contribueixi a la construcció d’un país cohesionat des de l’equitat, el respecte a la diferència en un marc de valors i elements compartits i el compromís cívic.

- I, finalment, fomenti que la llengua catalana sigui una llengua de cohesió i convivència, una eina necessària per poder participar en la societat en igualtat d’oportunitats i en igualtat de llibertats.

PLA EDUCATIU D’ENTORN TORDERA 2023 - 2024

Es realitzen diferents comissions que estan presidides pel regidor d'Educació Pere Garcia, coordinades pel mateix departament de l'Ajuntament. 

COMISSIÓ OPERATIVA 

  • Juanra Suárez (Representa Centres de Secundaria públics)
  • Alberto Rojo (Representant dels centres de primària públics)
  • Xavi Manresa (Representant de l’escola concertada)
  • Carles Martínez (Representant del Departament d’Educació)
  • Sheila Azogue (Tècnica del Pla Educatiu d’Entorn de l’Ajuntament de Tordera)
  • Anna Cordón (Tècnica d’Educació de l’Ajuntament de Tordera)

 

 

 

 

 

 

 

 

COMISSIÓ INSTITUCIONAL

  • Amadeu Reverter (Inspector d’Educació del Departament d’Educació)
  • Carles Martínez (Representant del Departament d’Educació)
  • Pere Garcia (Regidor d’Educació de l'Ajuntament de Tordera)
  • Anna Cordón (Tècnica d’Educació de l’Ajuntament de Tordera)
  • Sheila Az (Tècnica del Pla Educatiu d’Entorn de l’Ajuntament de Tordera
  • Alberto Rojo (Director Escola Ignasi Iglesias)
  • Montse Castany (Directora Escola Serra de Miralles)
  • Silvanna Ballvè (Directora Escola La Roureda)
  • Xavi Xandri (Director Escola d’Hortsavinyà)
  • Xavier Manresa (Director Escola Brianxa)
  • Àngel Vallicrosa (Director Escola Vedruna Tordera)
  • Carles Carré (Director Institut Lluís Companys)
  • Rosa Clar (Directora Tordària)
  • Anna Fabà (Directora Llar d’Infants Municipal El NIU)
  • Eliana Romera (Directora Llar d’Infants Petits Vedruna)
  • Judit Cañadas i Paco Márquez (Equip Educatiu UEC Tordera)

Acords de la comissió operativa del Pla Educatiu d'Entorn, es van crear varis grups de treball, eixos temàtics, línies d'actuació. 

GRUP DE TREBALL DE SERVEIS COMUNITARIS

Els centres de secundària han de proposar la persona que tenen al centre que s'ocupa dels serveis comunitaris. La previsió de trobades son 3 l'any aproximadament. L'objectiu d'aquest grup és compartir que esta fent actualment cada centre i proposar una persona que lideri i es pugui anar ampliant entitats que vulguin participar.

GRUP DE TREBALL DE PROMOCIÓ DE L'ÚS DE LA LLENGUA CATALANA

Els centres de primària i secundària han de proposar la persona que tenen al centre que sigui coordinador de biblioteca o similar. Des de la comissió es va compartir que alguns de vosaltres esteu dins del Pla de Millora de les biblioteques de Catalunya (PLAMIB) i que part tant la mateixa persona del centre que lideri aquest projecte pot participar en aquest grup.

GRUP DE TREBALL D’HÀBITS SALUDABLES I DE L’ESPORT

Els centres de primària i secundària han de proposar la persona que tenen al centre especialistes en educació física per treballar en potenciar l'esport escolar fora de l'horari lectiu.

Grup de treball d'absentisme 

COMISSIÓ D’ABSENTISME: PROJECTE DE PREVENCIÓ I INTERVENCIÓ EN L’ABSENTISME ESCOLAR DE TORDERA En general, l'absentisme escolar és un problema educatiu i també social, ja que evidencia les desigualtats econòmiques, socials i culturals de la nostra societat i alhora reflecteix les situacions de desafecció i de conflicte que viuen alguns adolescents en relació amb el centre educatiu, el qual sovint es troba davant de problemes que no pot resoldre en el seu àmbit, sinó que requereixen d’un veritable treball en xarxa entre diferents agents educatius i socials.

Grup de treball d'estudi Assistit

TALLERS D’ESTUDIS ASSISTITS: Durant tot el curs 2023-2024 s’han ofert Tallers de reforç educatiu  a tots els centres educatius per millorar l’aprenentatge i els coneixements dels infants i joves, promovent la capacitació i l’empoderament i facilitat la igualtat d’oportunitats. Aquest reforç integral i a l’educació ha estat molt positiu, de cara al nou durs del PEE s’oferirà continuïtat a  tots els centres educatius de Tordera.

 

ACCIONS DEL PLA EDUCATIU D’ENTORN 2023-2024:

Aquestes accions han estat finançades per:

 

 

  • CORRECULL:

El dilluns 10 de juny es va realitzar una activitat d’educació ambiental amb alumnes de 4rt d’ESO de tots els centres educatius de Tordera que van consistir en fer una neteja de l’entorn, separant la brossa i promovent el reciclats i la consciència de mantenir el medi ambient net. L’activitat va acabar amb una un pica pica i musica Dj al parc Prudenci Bertrana. 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Connecta’t al Català per Nouvinguts el projecte “Connecta’t al Català” per nouvinguts tenia com a finalitat afavorir la integració d'aquests joves en la societat torderenca i arrelar-los al territori.

El projecte es va oferir en una formació gratuïta durant al mes de juliol a l’Espai Educatiu Els Gronxadors i constarà de classes de català per a grups reduïts per joves nouvinguts. Es pretenia fomentar l'ús del català com a llengua de comunicació i cohesió social al municipi.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Cinema a la Fresca en català  L'acte es va dur a terme el dimecres 17 de juliol a la plaça de l’església, vam començar  amb la conferencia/col·loqui de l’historiador Joaquim Fors Pujol “L’escola republicana a Tordera” i a continuació la projecció de la pel·lícula “el Mestre que va prometre el mar”. Aquesta activitat  es vol promoure la cultura catalana i l'arrelament al territori.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Tuuper sex Educatiu: L'art de jugar per plaer. Una divertida reunió de tuppersex on mostrar i explicar el funcionament de les joguines eròtiques és una excel·lent excusa per parlar de manera distesa de sexe, tot aprofundint en anatomia, erotisme i fisiologia del plaer.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Dinamització Esportiva Piscines per promoure els hàbits saludables i apropar l'esport entre els infants i els més joves del municipi a través de les dues piscines de Tordera, Nucli i Mas Móra cursets de natació, Aquagym, racó bibliopiscina, manualitats, pintar llegir, racó amb 6 jocs gegants, zumba, inflable esportiu, camp de futbol, racó espai nadó i es va finalitzar amb una festa final. 

  • Dinamització cal·listènia per conèixer de més a prop aquesta modalitat mitjançant un campionat, més una demostració i entrenament de l'activitat oberta a tothom. 
  • VIU AL PARC DE TORDERA: Els diferents centres educatius de Tordera van poder gaudir de sortides amb autobús al Parc del Montnegre i el Corredor amb el finançament de l'autobús amb fons de next generation.
  • CMS activitats educatives, per infants i joves de Tordera.
  • Tallers d'educació vial per a infants de Tordera per apropar la seguretat als més joves. 
  • Tallers formatius i d'educació emocional d'acompanyament a infants i famílies. 
  • Tallers de pre-monitors per reforçar la formació dels adolescents i joves de Tordera del lleure educatiu saludable. 
  • ACTIVITATS - FESTES BARRIS DE TORDERA Aquests tallers a circulat per totes les festes majors i els barris de Tordera.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Tarda Lúdica - Jocs de taula Cooperatius Tallers dirigits a famílies sobre jocs de diferents temàtiques (cooperatius, educació emocional, coeducació …), Els jocs permeten que les famílies realitzin una activitat conjunta i que es relacionin i col·laborin.
  • Taller de Kin-ball és un esport d'equip per a fomentar el treball en equip i la cooperació entre companys, i evitar potenciar l'individualisme que sovint es veu a d'altres esports.

Imatges

Data i hora de la darrera actualització d'aquest contingut: 14-11-2024 14:30