Els alumnes de 5A i 5B de Primària de l'Escola Ignasi Iglésias ja han presentat tota la documentació necessària per constituir formalment les dues Cooperatives gestionades pels propis alumnes i que es posen en marxa aquest curs dins del programa Cultura Emprenedora, impulsat per l'Ajuntament i la Diputació de Barcelona.
Els alumnes, que tenen entre 10 i 11 anys, han constituït les cooperatives sota els noms d'Artman i El Somriure i cadascuna d'elles compta amb tres representants legals (president, secretari i tresorer) escollits en votació pels mateixos companys. La resta d'alumnes de cada aula fan de cooperativistes. La creació de la cooperativa ha anat acompanyada de tallers per als alumnes durant els quals se'ls ha explicat, entre d'altres, què significa i per a què serveix tenir un NIF o un CIF.
El passat mes de desembre una representació dels alumnes de l'escola es van adreçar al Servei de Registre de l'Ajuntament per fer oficial la constitució del seu negoci.
Durant els propers dies els alumnes escolliran el producte que volen fabricar i comercialitzar des de la cooperativa.
Perquè tot el procés empresarial rutlli, els petits cooperativistes han fet una aportació simbòlica de capital social per fer front a les despeses inicials que es puguin ocasionar dels tràmits, gestions i de la fabricació del producte. Amb tot, des de l'escola ja s'ha anunciat que es preveu fabricar un producte amb materials reciclables i fer així més sostenible la viabilitat de l'empresa.
De cara als proper mesos, el programa inclou diferents visites a cooperatives i empreses del municipi que permeti conèixer als alumnes quines són les seves funcions i com es gestiona el dia a dia del negoci.
L'Ajuntament de Tordera s'ha adherit aquest curs al projecte formatiu "Cultura Emprenedora a l'escola", una iniciativa pensada per fomentar les competències i els valors de l’emprenedoria a través de la creació i la gestió d’una cooperativa a l’escola.
A Tordera, aquest curs, hi participen els alumnes de 5è de primària de l'escola Ignasi Iglésias.
Durant tot aquest curs, els alumnes creen i gestionen una cooperativa escolar real amb el recolzament de la comunitat educativa, l'administració i altres agents socials del municipi. Aquest procés comporta la constitució de la cooperativa (denominació, estatuts, capital social a aportar per cadascun dels socis...), l’elecció del producte, el disseny de la imatge corporativa, la difusió i comunicació, la producció i venda en un mercat local, l’aportació de part dels beneficis a projectes d'interès social i l’avaluació de la feina feta.
Segons es desprèn dels objectius del projecte, amb aquesta iniciativa, l'alumnat desenvolupa capacitats emprenedores mitjançant un aprenentatge transversal, a la vegada que manté contacte amb entitats i empreses del territori, facilitant la integració de l'escola amb l'entorn.
El projecte està impulsat per la Diputació de Barcelona, el Departament d’Ensenyament i l’Ajuntament de Tordera (Regidoria d’Ensenyament i de Promoció Econòmica) i el suport tècnic de Valnalón.
Actualment la iniciativa "Cultura emprenedora a l'escola" es desenvolupa a 32 municipis, 53 escoles i engloba a 2199 estudiants.